dilluns, 23 de febrer del 2009

Maquinari informàtic adequat per al deficient visual

Aquestes orientacions estan pensades per presentar recursos informàtics per alumnes amb agudeses visuals al voltant de 15% de visió fins a 35% , sempre parlant d’agudeses visuals de llunt, ja que estimem que hi ha recursos molt més elaborats a la xarxa per alumnes cecs i amb baixa visió, susceptibles de ser afiliats a l’ONCE ( agudeses visuals inferiors al 10%)

Teclat

El limitat visual presenta més problemes que la resta de població en fixar la vista en el teclat i en la pantalla alternativament (hi ha llum diferent, espais diferents i, poden haver problemes d’acomodació visual, encara que pot varia en funció de la patologia de la disfunció visual).

Per memoritzar el teclat hi ha mètodes de mecanografia específics per cecs però que resulten poc atractius per a la població vident. És millor recórrer, si no hi ha massa dèficit visual a mètodes més didàctics com Marta y los fingerianos, aquest el citem per que es troba a l’abast en nombrosos centres docents i en algunes seus d’EAPs. A la xarxa es poden trobar programes de mecanografia gratuits, amb el cercador google son fàcils de trobar, a softcatala hi ha un programa força correcte i que contempla l'alumnat amb discapacitat visual, es diu Mecanog i es pot trobar a http://www.softcatala.org/wiki/Rebost:Mecanografia

Si hi ha dificultats en memoritzar el teclat es poden posar a sobre del teclat lletres més grosses, es poden fabricar enganxines amb lletres ampliades.

Millorar la visió de la pantalla

Caldria que l'alumne amb deficiència visual, sempre que la resta visual li permetés accedir al monitor, gaudís de la millor pantalla d'ordinador de l'aula d'informàtica. Les diferents aplicacions i programes proposats en altres apartat fan que calgui un monitor gran , per a que el discapacitat visual accedeixi a tot amb el que està treballant , una pantalla petita fa que la globalitat del que està treballant ( per exemple, no veuria l’ample de `pagina en un document Word si el monitor es massa petit. Actualment, els monitors tipus TFT o plans, son els recomanats per l’alumnat amb aquesta discapacitat, hi ha molts avantatges en comparació als monitors tradicionals de tub catòdic: Les pantalles planes no fan pampallugues, donen menys calor i fan menys reflexos, provocant menys fatiga visual. Dins de l’ordre dels TFT el més recomanable seria de 19, després el de 17 per acabar amb el de 15. Pel que fa als monitors tradicionals, caldria que, per aquest ordre ( millor a pitjor alternativa) monitors de tub catòdic de 19, 17 ,i 15 polsades, finalment, pensem que s’haurien d’evitar els monitors de 14 ja que distorsionen la imatge i son tan petits que es perd la visió global de l'escriptori.

Requisits del sistema

Els programes específics per alumnes amb deficiència visual (bàsicament Zoom-text i JAWS) son programes residents a la memòria RAM i per tant cal tenir en compte que l’alumnat usuari d’aquest programari li caldrà un ordinador vigent ( entenent per vigent un ordinador de menys de dos anys d’antiguitat )

Aplicacions multimèdia

Els ordinadors pensats per alumnat amb dèficit visual sempre haurien de tenir targeta de so i altaveus per poder optimitzar al màxim l’input auditiu ( senyals acústiques del Windows, lectors de veu sintètica,...).

Escaner

L’escaner és un perifèric força útil per al deficient visual, amb un OCR (software lector de textos) i les aplicacions multimèdia pertinents es pot magnificar un text, sentir-lo amb una aplicació de veu sintètica,...

Càmera fotogràfica digital

Alguns professionals han començat a fer servir aquesta eina amb molt bons resultats, en primer lloc pot fer les mateixes funcions que un escaner. En segon lloc, el tenir cada vegada més memòria els ordinadors. Tot això ha permès que alumnes amb dèficit visual i altres deficiències puguin tenir, per exemple, els llibres de text fotografiats i en la pantalla de l’ordinador, però , a més, amb combinació amb un processador de textos com el word; s’ha pogut deixar la imatge del llibre de text com a fondo i amb mínimes adaptacions permetre que l’alumne amb el seu teclat vagi emplenant els exercicis que s’han de fer al llibre.( emprant formularis i altres recursos d'edició que té el word) Això és de força utilitat per a alumnes amb dèficit motriu, però també per aquells amb poca resta visual que tenen dificultats per accedir al llibre i emplenar en els espais reservats les respostes als exercicis.

Netbook

El terme Netbook va ser introduït per Intel el febrer del 2008 descriure a una categoria d'ordinadors de baix cost i de rang inferior al subnotebook creats per ser usats primerament per navegar per internet i per, també, realitzar tasques bàsiques com es la edició de texts (vikipedia)
Aques bloc està fet amb un ordinador d'aquestes característiques, des de fa dos mesos que no em separo d'ell i penso que son el recurs que ens calia per als alumnes amb discapacitat visual, son facils de transportar, es conecten força bé a les wifi(, cada vegada hi ha més centres cabeljats i amb wifi) , tenen multimèdia, per tant funciona l'audio com a complement a la visió i a més
( al menys el meu ) té molta autonomia gràcies a la seva petita pantalla (puc treballar fins a 6 hores gràcies a la seva bateria de 6 cel·les i tot per menys de 400 euros!!!!) .
Els inconvenients comparat a un portàtil clàssic, es la seva petita pantalla i l'absència de CDromera,

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada